Motor Vivell .35 a obecně o motorech Vivell
Celkem náhodné přihození na aukci eBay způsobilo, že jsem se stal vlastníkem motoru Vivell 35. Motor je ve velmi dobrém stavu a komprese je téměř „excelentní“.
Takže krátký popis:
Motor se sáním klikovým hřídelem s kluzným uložením, ocelový válec s chladicími žebry a s připájeným jedním přefukovým kanálem a výfukem. Přírubou se dvěma šrouby je válec spojen s kartem odlitým z hliníkové slitiny. Píst má rovné dno a dvě „olejové“ drážky. Hlava válce je vyrobena z hliníkové slitiny, soustružená a frézovaná.
Objem motoru : 5,78 ccm
Vrtání : 19,5 mm
Zdvih : 20,1 mm
Motor je opatřen svíčkou V-2.
Nádrž je na plechovém držáku upevněném pod zadním šroubem, který spojuje karter s válcem. Ovládání předstihu je nepříjemně tuhé a nedá se téměř seřídit, což pro případné ovládání předstihu servem v modelu za letu není příliš dobrá zpráva. Celkové zpracování motoru je ale poměrně velmi dobré.
![]() |
![]() |
Historie výroby těchto motorů je trochu „zamotaná“, různé prameny uvádějí poněkud rozdílné informace. Nejpravděpodobnější verze je asi tato: Řadu motorů Vivell prodával Earl Vivell ze San Francisca a vyráběl je Jim Brown sídlící v Oaklandu. První model „35“ vznikl úpravou motoru Comet 35, který vyráběla firma Comet Model Airplane&Supply Co. v roce 1941. Comet 35 měl ocelový válec vcelku s hlavou. První „35“ se začala vyrábět v roce 1944.
Ta byla nahrazena v roce 1945 modelem Vivell „35“ se stejným upevněním nádrže, ale již s „hliníkovou“ hlavou upevněnou k válci čtyřmi šrouby, ocelový válec je poměděný a černě lakovaný (má tendenci se odlupovat).
Třetí model se lišil typem přerušovače, podobným přerušovačům Ohlsson. Čtvrtý a pátý model se lišily upevněním nádrže na zadním víku karteru, delším výfukem hranatějšího tvaru a více vystupujícím přefukovým kanálem na vnější straně válce. Horní hrana karburátoru je šikmo seříznuta. Tyto dvě poslední verze se údajně označovaly jako Super 35.
Tyto motory již údajně vyráběla firma Vivell Motors of Oakland CA (za případné nepřesnosti se předem omlouvám) , která vyráběla i modely Twin 60 dvouválcový boxer o objemu .569 cu.in., jednoválec Forty-Niner .489 cu.in. a dva „diesely“ .098 cu.in. s pevným a nebo seřiditelným kompresním poměrem a se sáním rotačním šoupátkem.
Co závěrem:
Můj Vivell 35 se snadno nahazuje, byl zkoušen s vrtulí 12×7, otáčky jsem sice neměřil, ale s uvedenou vrtulí vykazoval velmi uspokojivý tah. Myslím, že motor bude vhodný pro klidné polétání s modely o rozpětí do 1700mm a s hmotností 1500-1700g.
Na následujících obrázcích je pro zajímavost replika „dieselu“ Vivell .098 (někde uváděný i jako .099) a rozsyp tohoto motoru.
|
|