Historie jednoho motoru – LETNÁ 6,3 rok výroby cca 1947
Před čtyřmi roky jsem našel v inzerci časopisu RC modely v rubrice prodej: „Prodám starý motor Letná 6,3“. V té době nebyl problém sehnat repliku tohoto motoru, ale originál je originál …
Odepsal jsem a po krátkém čase přišel dopis, že motor je ještě na prodej, nikdo mne nepředběhnul. Nakonec přišel očekávaný balíček s motorem a přiloženým dopisem. Motor byl a je v super stavu a o přiložený dopis se s vámi chci na našich stránkách podělit. Jméno na konci dopisu jsem vynechal.
Vážený pane Havelka
V Praze 23.3.2008
Srdečně Vás zdravím a posílám Vám motor nabízený v inzerátu, o který jste projevil zájem. Myslím, že je naprosto v pořádku. Skutečně běžel pouze na stojanu. Důvody toho jsou dost zajímavé. Kdysi, tedy před půl stoletím jsem tento motor dostal jako dárek. Byl koupen na Letné v obchůdku pana Vyskočila.
Postavil jsem na něj velký upoutaný model „U – akrobat“, snad podle plánku IPRO. Motor zamontoval, elektroinstalaci udělal a ne a ne nahodit. Zkusit ho nastartovat na stojanu mne nenapadlo, ani mé tehdejší rádce. V té době přišly více do oběhu detonační ATOMY a s tím bylo lepší pořízení. Pak jsem se začal mnohem více zajímat o motocykly. „U – akrobat“ byl zrušen a motor uložen. Při likvidaci modelu jsem přišel na pravou příčinu, proč motor neběžel. Elektroinstalace byla provedena obvyklým způsobem, přímo do dřeva modelu, včetně vypínací páčky. Model byl ale nastříkán celý stříbrným hliníkem. A to byl ten kámen úrazu. Nátěr byl natolik vodivý, že elektroinstalaci dokázal téměř dokonale zkratovat.
Během let jsem přišel o příslušenství dodané k motoru. Po letech mne napadlo se na motor podívat. Pracně jsem sehnal cívku a svíčku, a motor jsem namontoval na stojan. Běžel na „jedna“. Vrtule byla původně rozměru 280, ale se značně větším stoupáním. Přikládám také nějaké zbytky.
S pozdravem X. Y.
Na závěr několik fotografií – za pozornost stojí žebrování karteru. Zatím jiný motor Letná takto žebrovaný jsem neviděl. Proto, že motor nemá prakticky nic naběháno, je na stojánku, aby dále odpočíval.