ANTARES – 70. výročí českého legendárního modelu
Legendární český model ANTARES se v roce 2012 „dožívá“ 70 let od svého vzniku. Navrhuji zorganizovat „vzpomínkovou“ akci, na které by se létalo výhradně s tímto modelem. Akce by se mohla konat 16. září 2012 na letišti Všechov u Tábora. Času na postavení tohoto modelu je zatím dost, navíc se podle informací Petra Knoba rýsuje i možnost, že firma Hiesbök z Hlinska v dohledné době začne vyrábět stavebnici tohoto modelu.
I když je ANTARES model všeobecně velice známý a populární, tak pro osvěžení paměti uvedu něco o jeho historii : Soutěžní motorový model ANTARES konstruktéra Jaroslava Brože způsobil v roce 1942 v českém modelářství asi totéž, co v roce 1939 v USA tehdy „zavinil“ revolučně řešený model ZIPPER konstruktéra Carla Goldberga. Soutěžní model ZIPPER, s eliptickým křídlem na tehdejší dobu nevelkého rozpětí 52“ (1.372 mm), umístěným na vysokém pylonu vpředu nad trupem, aerodynamicky velice čistě řešený a mimořádně výkonný model, totiž svými výkony rychle ukončil dosavadní „soutěžní kariéru“ velkých kabinových modelů hojně stavěných v 30. letech minulého století.
Nová koncepce modelu s křídlem na pylonu umožňovala rychlý a strmý stoupavý motorový let, bezpečný přechod do kluzu po zastavení motoru a díky vysoké aerodynamické čistotě i lepší klouzavost. ZIPPER našel samozřejmě brzo hodně následovníků a jeho koncepce tak na dlouhá léta ovlivnila řadu konstruktérů soutěžních modelů po celém světě! Jedním z nich byl právě náš známý a velice úspěšný modelářský konstruktér Jaroslav Brož, který inspirován modelem ZIPPER postavil soutěžní model ANTARES. Ten sice neměl čistě eliptický půdorys křídla a průřez trupu jako měl ZIPPER, ale jinak se velikostí a profily nosných ploch moc nelišil, byl ale stavebně jednodušší a jeho výborné letové vlastnosti zůstaly zachovány.
Brožův ANTARES se poprvé objevil v září roku 1942 na tehdy u nás největší modelářské akci – na závodech pořádaných MOSK AERO (t.j. Modelářským odborem sportovního klubu továrny AERO) v Kyjích u Prahy. O této významné soutěži, která v tehdejší, pro náš národ tak nelehké době opravdu hodně znamenala, jsem podrobně psal v časopise MODEL HOBBY MAGAZIN č. 6 a 7/2002 v rámci vzpomínek našeho významného modelářského pamětníka pana Miloslava Šotta z Prahy. Na této soutěži tehdy létal s ANTARESEM Miloš Pahr, syn známého modelářského konstruktéra ing. Konráda Pahra (mimo jiné také autora skvělých a známých modelářských benzinových motorů s jiskřivou svíčkou IPRO IKAR 6,3 ccm, který také model ANTARES samozřejmě poháněl) a hned tam s ním také zaslouženě zvítězil. O rok později, v roce 1943, na dalším ročníku této soutěže, soutěžilo s ANTARESY již celé družstvo klubu IPRO a obsadilo tam s nimi většinu předních míst. Tak začala skvělá soutěžní kariéra tohoto modelu, která přetrvala skoro celá 40. léta a byla ukončena až lehčími a jednoduššími modely poháněnými tehdy novým druhem motorů – samozápalnými motory, které ke svému provozu nepotřebovaly těžké zapalování s indukční cívkou a baterií, ovšem koncepce soutěžních modelů s křídlem na vysokém pylonu zůstala zachována ještě dlouhá léta, prakticky až dodnes…
Létat by se mohlo podle jednoduchých pravidel kategorie CRC, dle kterých se běžně létá na akcích klubu SAM-78, tj. benzinové motory do roku 1950 = 40 sec chodu motoru, detonační a žhavicí motory do r. 1950 = 30 sec, motory 1951 – 1960 = 20 sec, motory po roce 1960 = 15 sec, měřené maximum = 420 sec.
Případným zájemcům o vlastní stavbu modelu mohu poslat mailem popis stavby s kusovníkem a výkres RC-repliky ve formátu „tif.“, ze kterého jde výkres vytisknout ve velikosti 1:1.