Museum historických motorů
O zarputilosti a jednom snu.
Před nedávným časem jsem se dozvěděl od pana Jaroslava Prchala informaci, že ve vsi Bílý potok pod Smrkem chystá parta nadšenců otevření technického muzea. Mimo jiné tam má být i expozice skutečných leteckých motorů. Zajímavé… Protože máme chaloupku v Albrechticíh v Jizerských horách, začal jsem uvažovat o návštěvě. Z Albrechtic to je do Bílého potoka okolo Souše přes Smědavu asi třicet kilometrů. V právě končícím víkendu jsem plánoval cestu do Albrechtic. Nesměle jsem požádal Jardu Prchala o informace, jak muzeum navštívit. Jarda dodal telefonní číslo a já jsem se objednal na návštěvu. Tato byla uskutečněna v sobotu 24.července roku 2010 ve 14 hodin. Já v tento okamžik přijíždím do Bílého potoka před sídlo firmy Šercl Tunning. Stojím na můstku přes říčku Smědou, která má díky právě probíhajícím dešťům fůru vody, a tak se pod námi valí hřmějící vody pramenící pod vrcholem Smědavské hory vysoké 1084m. Hora se nachází v postranním výběžku Hejnického hřebene Jizerských hor. Toliko na úvod…
Stojím tedy před železnou branou bývalé textilní továrny, zvoním, a po nějaké chvilce mi přijde otevřít pan Šercl senior. Několik větiček na úvod a já se ptám na vše, co mě zajímá. Předně: firma Šercl tunning Bílý potok pod Smrkem sídlí v místě bývalé odpadové přádelny – tzv. trhárny. Zde se likvidovaly mimo jiné i vojenské uniformy strojovým trháním a vzniknuvší trhavina byla využita pro výrobu příze a její další zpracování. Tuto přádelnu vlastnil Karl Bienert a postavena byla okolo r. 1913 na místě předchozí vyhořelé přádelny. O této továrně jsou zmínky již v 19. století. Na svoji dobu moderní železobetonovou konstrukci, takřka revolučni koncepce navrhl pro továrníka Bienerta Heinrich Ziegler. Čtyřpodlažní budova přádelny má také ve svém sklepení turbínovou halu a poháněla je voda říčky Smědé. Na samém vrcholu budovy je vodní rezervoár, který sloužil pro potřebu hasícího zařízení. V jedné z mnoha přilehlých budov se nachází původní kotelna, o které p. Šercl senior říká, že je balzámem na prohřátí organizmu. Přádelna fungovala pod vedením Karla Bienerta do 30. let minulého století. Po válce byla znárodněna a stala se součástí národního podniku.
Záměrem rodiny Šerclů je využít této „továrny“ pro své firemní zázemí (firma se mimo jiné aktivity zaobírá laděním závodních automobilových motorů, repasí vojenské techniky a ….). V již zmíněné čtyřpodlažní budově má být též patro věnované přádelnictví, v dalším jsou již zmíněné letecké motory přes galerii či jiné kulturní vyžití. Veškeré tyto informace vstřebávám za použití tužky a zápisníku ze zasvěceného komentáře p. Šercla.
Stojíme před motorovou brzdou na principu vířivých proudů, krásný a funkční stroj, který firma používá pro zátěžové zkoušky laděných motorů. Samotné letecké motory jsou umístněny ve 3. patře budovy a jedná se o kus historického technického umu. Vznikající sbírka zatím čítá asi 8 kousků motorů, příslušenství a náhradních dílů. Hvězdicové, proudové, ale i řadové motory. Proudový motor patřil do L 29 – Delfín, dvojitý řadový motor s válci do V a reduktorem patřil do legendární ME 109. Nejkrásnějším je asi hvězdicový americký motor Wright R1820-97 ze sestřeleného bombardéru BOEING B-17G. Na motoru je vidět vstřikovací mechanismus vody do válců na okamžité zvýšení výkonu. Další lahůdkou je rozvod glykolu, vedoucí na listy třílisté vrtule, kde bráni vznikající námraze. Systém rozdělovače …
Po zhruba dvouhodinovém výkladu p. Šercla jsem plný nových dojmů a odhodlání, že tuto partu nadšenců a prima lidí v budoucnu opět navštívím. Před budovou kotelny se loučíme, já děkuji za zasvěcenou a fundovanou procházku v jedné historické budově na severním úpatí Jizerských hor.
Historikům třikrát zdar !!!
P.S. Tento článek věnuji svému příteli panu Jaroslavu Prchalovi, nestorovi československého modelářství a letectví.
Jardo, hodně zdaru do dalších let.