PUNŤA – rekordní větroň Miloslava Navrátila z let 1946 – 1947.
Tento článek s radostí publikujeme v předvečer 92. narozenin autora modelu pana Miloslava Navrátila. Jménem vedení KHMM, autora článku, editora a jistě celé řady modelářů, přejeme hlavně zdraví, pohodu, svěžest a zájem o modelářské dění. Miloslave, děkujeme za vše, co jste udělal a stále děláte pro letecké modelářství.
Za vedení KHMM přejí: Ladislav Kulhavý a Karel Slupský a autor článku Jan Kypta ze SAMu 95.
Již před nějakou dobou mi Honza Kypta z Mladějova psal, že připravuje článek o jednom, skutečně slavném větroni našeho modelářství. Jedná se o model Punťa pana Miloslava Navrátila. Jak je u Honzy zvykem, jde ve svých výletech do modelářské historie s vervou jemu vlastní, snaží se zmapovat veškeré detaily konstrukce, odchylky v pozdějších publikacích. Vznikl tak článek, který obnáší úctyhodných 46 stran textu a doložených výpočtů, detailních nákresů, které jsou fotokopiemi originálu. Vše je opřeno o spolupráci s autorem větroně Miloslavem Navrátilem /nar. 1927/, který je dodnes aktivním modelářem. Historie českého a československého modelářství je bohatá, ale není příliš podrobně zaznamenána a pokud budou ještě nějaké budoucí generace modelářů, je dobré méně známé skutečnosti publikovat v jakékoliv autentické podobě, neb pamětníků, kteří jsou schopni doložit historii tak podrobně a dokonale jako pan Miloslav, již mnoho není. Bohužel. Článek Jana Kypty je natolik rozsáhlý, že jsem přikročil k jeho zestručnění. Snad můj pohled nebude nijak deformovat význam původního textu.
Děkuji Janu Kyptovi za jeho archivářskou činnost a poskytnutí článku k volné publikaci na webu KHMM a také děkuji panu Miloslavu Navrátilovi a přeji ještě další pěkné chvíle s leteckými modely.
Dr.Karel Slupský – editor článku
Dále již volně textem Jana Kypty:
P U N Ť A
Výkonný větroň konstruovaný Miloslavem Navrátilem v roce 1946 a 1947. V roce 1950 ustanovil s tímto modelem se šípovým křídlem československý výškový rekord, který platí dodnes.
Tento článek vznikl po řadě konzultací s konstruktérem modelu Miloslavem Navrátilem. Od něj jsem získal kopii původního stavebního výkresu a dále překreslená žebra pro všechny varianty křídla a výškové ocasní plochy v měřítku 1:1 stejně jako všechny trupové přepážky i několik původních fotografií.
Punťa je druhý samostatný návrh Miloslava Navrátila ( *1927) po svahovém větroni Milona 45. Při konstrukci byl inspirován modelem Ladislava Neuberta Moravan (1943). I přesto, že odebíral dostupné modelářské časopisy, nebyly v nich k dispozici odborné články, ze kterých by mohl čerpat potřebné znalosti o stavbě modelů. V roce 1945 bydlel Miloš Navrátil v Rousínově, kde byl ze zájemců o stavbu modelů nejzkušenější.
Punťa byl větroň celý postavený z tuzemských materiálů, překližky, smrkových lišt. Potažen byl tehdy dostupným papírem. Model byl navržen a postaven v roce 1946 a další dvě křídla s odlišnými profily v roce 1947. Létal do roku 1952. Model odpovídal tehdy platným pravidlům FAI, které převzal pro Československou republiku i Český národní aeroklub, který letecké modelářství v té době řídil.
V té době platilo pro větroně pravidlo : Rozpětí 5000 mm maximální váha 5 000 gr. Minimální zatížení křídla 12 gramů/dm2. Maximální zatížení 50 gramů /dm2. Minimální průřez trupu = délka trupu na druhou : 200.
Konstrukce Punti byla klasická. Byl to hornoplošník se samonosným křídlem, se vzepětím do W ,které bylo postaveno vcelku. Vodorovná ocasní plocha s lomením do mírného příčného „V“ byla uložena na vrcholu SOP. Obojí se poutalo gumou. Trup byl mnohopodélníkový. Celý model byl potažený papírem Kablo vypnut nejdříve vodou a impregnován lakem.
První prototyp modelu měl přímé křídlo a byl zalétán v roce 1946 v Rousínově.
V kolika kusech byl model Punťa postaven ?
Miloslav Navrátil postavil model Punťa v jednom kuse, ale vyzkoušel na něm troje křídla a dvě výškové ocasní plochy s různými profily. Další 2 kusy byly postaveny podle jeho vzpomínek a vzpomínek jeho kolegů – vojáků v letech 1949-51 v době vojenské základní služby.
Před stavbou modelu si provedl Miloslav Navrátil důkladnou přípravu, včetně výpočtu, jak si model představuje, jejíž kopii přikládám. To se v současnosti už nevidí. Originální plán je skutečně velmi podrobně a precizně zpracován, má řadu příloh, vše se dochovalo do dnešní doby. Na ukázku přikládáme výkres části žeber trupu a křídla. Dnes si asi již nikdo neumí představit kreslení plánu tuhou na papír…
Základní technická data:
Křídlo:
Stavební rozměr křídla sklopeného do roviny: 2000 mm
Hloubka křídla 180 mm
Plocha křídla 34,2 dm2
Štíhlost 11
Vzdálenost žeber od sebe 80 mm
Položebra 40 mm
Profily: MK 1 Gö – 567
MK 2 Gö – 227
MK 3 šíp Gö- 801 = MVA 301
VOP:
Stavební rozměr VOP sklopené do roviny 600 mm
Hloubka VOP 130 mm
Plocha VOP 6,84 dm2
Štíhlost l 4.6
Vzdálenost žeber od sebe 70 mm
Položebra 35 mm
Profily MK 1 Gö – 567
MK 2 Gö – 693
MK 3 Gö – 693
SOP : výška 195 mm odměřeno z plánu
Hloubka max. 155 mm + 20 mm klapka
Profil: NACA 0009
Trup:
Délka 1220 mm
Průřez trupu (nejmenší) 72 cm2
Max. šířka trupu 70 mm
S Punťou se šípovým křídlem ustanovil Miloslav Navrátil 18.6.1950 československý rekord volně létajícího větroně – v dosažené výšce výkonem 1452 metrů. Rekord je platný dodnes.
Československý rekord větroňů v dosažené výšce.
Model odstartoval na letišti Prostějov. Model byl sledován letadlem Piper CUB se sportovním komisařem a vybavený barografem. Model vlétl do mraku a tím bylo ukončeno měření. Přistál u obce Švábenice přibližně 4 km jižně od města Ivanovice na Hané, kdy ulétl vzdálenost dlouhou 22 km.
Ve svém modelářském životopise popisuje autor pokus o rekord těmito slovy:
Rekord byl potvrzen tímto zápisem. Platí dodnes !!! Je to pravděpodobně jeden z nejstarších, oficiálně registrovaných modelářských rekordů na našem území. I jeho hodnota je úctyhodná….
Počátkem padesátých let minulého století však postupně končila éra větroňů konstruovaných podle výše zmíněných pravidel. Nastupovaly v soutěžní modelařině větroně konstruované dle „severských pravidel“ u nás známých jako A2. Velké větroně se postupně vytrácely z letišť. Některé však měly to štěstí, že je potkala i „druhá kariéra“ v podobě zástavby rádia a tak poslužily ještě rozvoji RC větroňů u nás. Model Punťa čekal na svoji druhou kariéru až do roku 1968. V tomto roce byl panem Navrátilem vybaven tehdy čtyřkanálovým rádiem a posloužil k získávání prvních návyků v létání s vícepovelovými větroni.
Za třetí kariéru modelu se dají považovat publikace modelu v časopise Modelář a modely 12/1997, kde Alois Šild publikoval zjednodušený plán rovné varianty modelu a v časopise RC Revue 3/2002 byla potom publikována varianta rekordního modelu se šípovým křídlem. Tím byla oživena vzpomínka na zcela opomenutý, významný model historie našeho modelářství. To je již však téměř současnost, kterou můžete snadno dohledat….
Celý článek o modelu Punťa je dostupný na: Rajče.net – seznam alb – okjkt, kde naleznete celou řadu výborných publikací Jana Kypty.
Autor článku:
Jan Kypta duben 2019 Mladějov a Karel Slupský KHMM květen 2019 – editor článku