„KYJE 2017“ a 75. let modelu ANTARES
Vzpomínková akce k 75. výročí Kyjí 1942 a soutěž „ANTARES CUP 2017“
V příspěvku „KYJE 1942“ (viz.) jste se na našich klubových stránkách dočetli, že na podzim letošního roku uplyne 75 let od konání první velké a historicky významné české modelářské akce, kterou byly na podzim roku 1942 závody modelů letadel, zorganizované tehdy „Modelářským odborem sportovního klubu“ (MOSK) letecké továrny AERO létané v Kyjích u Prahy. Tato akce byla tehdy, v těžké době německé okupace našeho státu, opravdu velice pozoruhodná a významná, jak pro velkou většinu našich modelářů, tak i pro ostatní leteckou i laickou veřejnost“ a výrazně se zapsala do naší modelářské historie!
Významné 75. výročí této dnes již legendární akce si připomeneme speciální „vzpomínkovou akcí“ s názvem „KYJE 2017“ – 75. výročí Kyjí 1942, která se bude konat 19. září 2017.
Vzhledem k nemožnosti dnešního létání v Kyjích u Prahy, na původním místě jejího konání (kde je dnes již rozsáhlá městská zástavba…), se bude létat na letišti AMG Mýto, kde již několik let náš klub pořádává velice zdařilá setkání historických modelářů z celé naší republiky!
- výročí Kyjí 1942 – „KYJE 2017“ – vzpomínková nesoutěžní akce
Na této akci budeme v rámci vzpomínání na tu významnou akci a historickou dobu létat hlavně „realisticky“ a „historicky“, proto i výběr modelů a motorů musí odpovídat danému období. Budeme tam tedy v rámci „dobového realizmu“ létat jen s českými modely vzniklými před koncem roku 1942 a to jen s bezmotorovými modely a motorovými modely poháněnými jen benzinovými motory s jiskřivou svíčkou, protože s jinými druhy modelů a motorů se tam tehdy nelétalo!
MODELY :
Základním předpokladem pro účast bude podmínka, že modely musí samozřejmě splňovat základní „Pravidla pro stavbu modelů KHMM“, jen se změnou povoleného roku vzniku modelů, který tady bude omezen „jen do konce roku 1942“ !
Ačkoliv se ta podmínka „české modely jen do roku konce 1942“ zdá být jako silně omezující při výběru modelu, tak vhodných modelů je naopak poměrně hodně! Do konce toho roku 1942 totiž u nás prokazatelně existovaly a byly vydány tiskem plánky (buď v měřítku 1:1, nebo zmenšené v některých tehdejších knižních publikacích) na 33 motorových modelů poháněných motory s jiskřivou svíčkou! Jejich seznam je zde :
V romto „Seznamu modelů“ si jistě všimnete, že všechny ty modely vzniklé do konce roku 1942 jsou v naprosté většině jen modely „kabinové“ (nebo jinak podobné skutečným letadlům…) a až teprve model Antares (o kterém píšeme také níže…) byl „soutěžní speciál“ s křídlem uloženým na vysokém pylonu nad trupem a tento model v tom roce 1942 „rozpoutal“ u nás „nástup“ speciálních účelových „soutěžních“ modelů tohoto typu a v následujících letech se potom soutěžilo v podstatě už jen s nimi…
Větroňů vzniklých a vydaných tiskem do konce roku 1942 bylo také hodně a jejich seznam s rokem vzniku je třeba k dohledání na stránkách SAM-78 …
LÉTÁNÍ :
Při létání na akci „KYJE 2017“ – 75. výročí Kyjí 1942 se nebude za letu vůbec nic měřit, modely budou jen předváděny v co možná nejrealističtějším letu, odpovídajícícmu jejich době vzniku. Oproti tomu létání v „historické době“ dnes samozřejmě připouštíme řízení replik modelů RC-soupravou, protože po těch 75 letech jsou dnešní letové prostory všeobecně značně omezené! Oceníme samozřejmě ale i „odvážlivce a opravdové veteránisty“, kteří na akci zalétají i s volně létajícími modely!
MOTORY :
Protože na této akci při létání nepůjde o žádné závodění a měření nalétaných vteřin, bude v předváděných modelech možno použít jakékoliv benzinové motory s jiskřivou svíčkou bez omezení roku vzniku a země původu. Hlavním důvodem je skutečnost, že českých benziňáků s jiskřivou svíčkou, vzniklých a u nás vyráběných v té „válečné době“, bylo ještě poměrně málo, proto se tehdy u nás létalo i s motory vyrobenými a importovanými před válkou z USA a samozřejmě také s motory z Německa, takže „podmínka“ pro použití „jen českých motorů“ by nebyla správná a neodpovídala by možnostem tehdejší doby! Použití českých benzinových motorů vzniklých do roku 1942 (originálů nebo i jejich replik) ale bude ohodnoceno „speciálními diplomy“!
Startování benzinových motorů bude samozřejmě povolené jen bez použití elektrických startérů, protože ty tehdy ještě neexistovaly!
HODNOCENÍ :
Každý účastník akce „KYJE 2017“ – 75. výročí Kyjí 1942, který předvede svůj model v letu, dostane „Pamětní diplom“ za účast na této „vzpomínkové akci“!
Speciálními diplomy bude také vyhodnocen „nejstarší model větroně“ a „nejstarší motorový model“, zvláštním diplomem bude také ještě vyhodnoceno použití nejstaršího originálního českého motoru a nakonec bude udělen i diplom za největší realizmus předvedeného letu, který vyhodnotí sami účastníci a návštěvníci akce v „anketě“, která bude součástí této akce!
Dobový oděv (např. kalhoty „pumpky“, košile s kravatou, placaté čepice, rádiovka nebo klobouk…) účastníků akce je vítán !
ANTARES CUP 2017
Protože se na našich klubových akcích také s oblibou a hodně soutěží, tak se na této akci bude také létat i „vložená soutěž“ ANTARES CUP 2017 , kterou také oslavíme 75. výročí vzniku tohoto slavného modelu!
Soutěžní model ANTARES, který zkonstruoval náš skvělý modelář Jaroslav Brož v roce 1942, je jeden z nejznámějších českých soutěžních motorových modelů a právě ten se na té legendární historické akci v Kyjích v roce 1942 tehdy proslavil svým jednoznačným vítězstvím!
ANTARES potom vyhrával i v některých dalších ročnících „Kyjí“ (například v roce 1943, kde s nimi soutěžilo celé družstvo modelářského klubu IPRO) a i na jiných závodech i po válce a jeho velká obliba a popularita vydržela skoro až do konce 40. let, kdy teprve potom začal být překonáván na tehdejších soutěžích modely poháněnými jednoduššími a lehčími detonačními motory typu Super Atom 1,8 ccm, Letmo 2,5 ccm, AMA a dalšími…
Originál stavební plánek modelu ANTARES sice vyšel u firmy IPRO asi až někdy v roce 1943, ale i přes tuto skutečnost na tu naší „vzpomínkovou akci“ KYJE 2017 samozřejmě a bez výhrad také patří! Modelů ANTARES navíc i v současné době u nás létá hodně kusů (postavených jednak podle vydaného originálního plánku, nebo plánku RC-repliky vydané v časopise MODEL HOBBY Magazin, a také postavených ze stavebnic vyráběných naším členem Oldou Palasmanem z Dvora Králové n. Labem), proto jsme se rozhodli současně s tou nesoutěžní „vzpomínkovou akcí“ KYJE 2017 logicky uspořádat současně i tu „vloženou“ soutěž „ANTARES CUP 2017“, která jistě zaujme mnoho modelářů jak z našeho klubu, tak i z ostatní „modelářské veřejnosti“, pro kterou bude také otevřená a jsou samozřejmě zváni!
Pro létání na této „vložené soutěži“ použijeme jen mírně upravená „speciální“ soutěžní pravidla, podle kterých jsme s Antaresy létali již 19. září roku 2012 na letišti Všechov u Tábora na akci „ANTARES – 70. let“.
„Úprava“ těch pravidel je velice jednoduchá, spočívá jen ve vyřazení možnosti pohánět Antaresy detonačními a žhavicími motory, které se v Kyjích v roce 1942 ještě nepoužívaly – Antaresy létající v soutěži „ANTARES CUP 2017“ tedy můžou být poháněny jen benzinovými motory s jiskřivou svíčkou, stejně jako všechny ostatní motorové modely létající na akci „KYJE 2017“!
Soutěžní pravidla pro akci ANTARES CUP 2017 :
Létat se bude podle těchto pravidel :
Modely a motory :
- model musí být postaven v měřítku 1:1 a musí vyhovovat stavebním pravidlům KHMM.
- pohon modelu může být pouze benzinovým spalovacím motorem s jiskřivou svíčkou s bateriovým zapalováním s indukční cívkou, originálem nebo přesnou replikou, bez omezení roku vzniku a země původu
- modely poháněné originálními českými benzinovými motory s jiskřivou svíčkou (nebo jejich přesnými replikami), vzniklými před rokem 1945 (například motory LETNÁ a BUŠ, IPRO IKAR 6,3 ccm, motory AL-KO do obsahu 10 ccm, REX a ORAN 7,5 ccm, BORA 5,1 ccm a další), budou zvýhodněny „bonusem“ 25% k celkovému součtu dosažených časů
- zdvihový objem motoru maximálně 10 ccm
- motor může být umístěn hlavou nahoru a nemusí mít kryt motoru, který byl nakreslen na originálním výkrese
- motor nesmí být uložen na motorovém loži vyrobeném z plastů
- start modelu může být proveden ze země nebo z ruky, záleží na rozhodnutí pilota
- nastartování motoru je možné pouze rukou, bez použití elektrického startéru
- doba pro nahození motoru a odstartování modelu je maximálně 5 minut, nevzlétne-li model v této době, bude let hodnocen „0“ body
Létání :
- povolená doba chodu motoru je maximálně 40 vteřin
- měřené maximum = 420 sec
Hodnocení :
- každý soutěžící má právo na 3 soutěžní lety, pro konečné hodnocení se sčítají časy dosažené ve 2 nejlepších letech
- při dosažení shodných výsledků se pořadí bude určovat podle roku vzniku motorů, čím starší motor, tím lepší pořadí
- vítěz soutěže obdrží pohár za 1. místo a každý účastník soutěže obdrží „Pamětní diplom“ s uvedením dosaženého umístění v soutěži.
Na účast všech milovníků české modelářské historie se těší :
KHMM