Vzhledem k době jeho vzniku, tedy v průběhu II. světové války, kdy bylo ze všeobecně známých důvodů v celé Evropě (natož pak u nás, v době německé okupace a ještě dlouho po ní…) pro modeláře moc málo balzy (byla používána hlavně pro “válečné účely”), proto byl model MIRACH postaven celý z tuzemského materiálu.

       Trup, velice jednoduchého obdélníkového průřezu, byl sestaven z 5 přepážek z překližky 1,2 mm, motorové přepážky z překližky 5 mm a smrkových lišt 4×4 a 2×3 mm. Podvozek, který byl umístěn poněkud více vzadu, než bylo v “ranných” dobách motorového modelářství u nás zvykem, byl spájen ze dvou vzpěr ohnutých z ocelového drátu o průměru 2,5 mm a byl opatřen 2 koly o průměru 80 mm. Ostruha v zadní části trupu byla z ocelového drátu 1,5 mm.

       Ocasní plochy měly „symetrický“ profil (spíše tedy profil silnější „rovné desky“ s trochu „lépe tvarovanou“ náběžnou a odtokovou částí…) a byly vtipně řešeny jako kompletně odnímatelné, což bylo ideální pro transport i případné opravy. Ve směrovce i v dvoudílné výškovce totiž byly zalepeny hliníkové trubičky o průměru 4/5 mm a všechny tyto plochy se nasouvaly na smrkové kolíky o průměru 4 mm přivázaných a zalepených do trupu. Obě ocasní plochy byly slepeny ze smrkových lišt, překližkových žeber a koncových oblouků, náběžky byly z lišty 2×3 mm, hlavní nosníky byly vždy ze dvou lišt 2×3 mm, pomocné nosníky ze dvou lišt 2×2 mm a odtokovky z lišty 2×5 mm. Žebra byla vyřezána z překližky 1,2 mm a okrajové oblouky z překližky 2 mm.  Na náběžné hraně směrovky i obou půlkách výškovky byly přivázány háčky z hliníkového drátu o průměru 1,5 mm, pomocí kterých se plochy připevňovaly k trupu a nastavoval se také potřebný úhel náběhu výškovky a korekce úhlu směrovky.

       Křídlo mělo rovněž všechny lišty smrkové a žebra i koncové oblouky překližkové. Bylo dvounosníkové, nosníky jsou vždy ze dvou lišt 2×5 nad sebou, náběžka byla z lišty 3×5 mm, odtokovka z lišty 2×8 mm, žebra z překližky 1,2 mm a koncové oblouky z překližky 2 mm. Obě poloviny křídla byly uprostřed spojeny pomocí překližkových destiček síly 1,2 mm. K trupu se křídlo poutalo gumovými oky k příčným kolíkům zalepeným a vevázaným do trupu pod úrovní kabiny.

      K pohonu modelu byl doporučen benzinový motor o obsahu 6.3 cm3, v té době byly nejrozšířenější motory LETNÁ 6.3 a IPRO IKAR 6.3, což byly samozřejmě motory se zapalováním jiskřivou svíčkou, na výkrese je proto zakresleno i umístění indukční cívky, kondenzátoru a ploché baterie pro zapalování, která byla uložena v trupu v krabičce slepené z překližky 1,2 mm. Motor byl připevněn na motorovém loži ohnutém z hliníkového plechu síly 1,5 mm, které bylo přišroubováno čtyřmi šroubky a matičkami k motorové přepážce a byl částečně zakryt jednoduchou „kapotou“ slepenou jen z kreslicího papíru (!).

      Historický model MIRACH je velmi vhodný ke stavbě rádiem řízené repliky, obě ocasní plochy lze nejlépe řešit  jako “plovoucí”, neboť jejich konstrukce a uložení k tomu přímo vybízí. Na obrázku je model Mirach pana Joachima Kreuzera z Německa.

 

Technické údaje :
rozpětí – 1410 mm
délka – 1050 mm
nosná plocha – 28.5 dm2
hmotnost – 940 gramů
zatížení – 33 g/dm2
motor – 6.3 cm3 benzinový s jiskřivou svíčkou
stoupavost – 260 m/min
klouzavý poměr – 1:4

 

Jaromír Pipek