Brooklyn Dodger 56
Brooklyn Dodger 56’ , konstrukce Sal Taibi zveřejněná v lednu 1942 (Air Trails).
Model byl určený pro volný let a dále viz citace z úvodního článku:
„Brooklyn Dodger od Sal Taibiho – národní vítěz Taibi vytvořil další osvědčený model a skutečného bojovníka pro kategorii třídy B, který je vybavený motorem Forster 29. Brooklyn Dodger je model super-jednoduché konstrukce na spalovací motor a jeden z těch, který má velmi dobré letové vlastnosti. Ohromí vás stoupání, model stoupá asi pod čtyřiceti pěti stupni a je extrémně rychlý při běhu motoru. Během zkušebních letů letadlo podávalo trvale výkon s lety o délce 3 minuty při běhu motoru 16 sekund tak jednoznačně, hoši, že se zdá být jasné a jednoznačné, že nebudu ztrácet čas a začnu pracovat na jednom z nejlepších létajících plavidel, co jsem kdy vlastnil … “
Tolik můj „volný“ překlad angličtiny z roku 1942.
Stavbu jsem zahájil na popud, jak jinak, Karla Slupského již během letních měsíců. Vzhledem k nedostatku času postupovala stavba po lištičkách a prkénkách hodně dlouho, ještě že se s tím neživím.
Nejprve jsem si musel pohrát s výkresovou předlohou, protože poměr stran archu neodpovídal. Jinými slovy „výkresová“ hloubka křídla znázorněná na výšku se lišila od profilu znázorněném po délce. Změna poměru stran rámečku je z 1046x877mm na rozměr 1093x877mm nebo lépe 1073x861mm odpovídající cca rozpětí 55 palců. Stavba modelu není opravdu komplikovaná. Jediný problém je umístění RC výbavy tak, abych nemusel do trupu, který je v horních partiích nepříznivě úzký, dělat dvířka. Rozměry konstrukčních prvků jsou pochopitelně zachovány, jen pro spodní přední nosník jsem použil smrk. Vzhledem k RC výbavě, jejíž táhla ovládání směrového a výškového kormidla mají nepříznivý vliv na polohu těžiště, jsem „ocas“ trupu pro odlehčení brousil a odlehčil co to šlo. Předek trupu pod motorem jsem udělal odnímatelný, přichycený třemi šroubky a umístil jsem tam kompletně „zapalování“. Při stavbě jsem dbal na to, abych šetřil vahou. Výsledek není tak špatný a jsem zvědavý na první letové zkušenosti.
Souhrn: Rozpětí 56’, Letová váha 1136 g, Těžiště 55÷60 %, Úhel náběhu 2,5°, Motor McCoy .29
Pozn. při zalétání se rozhodnu, zda model nedovážit tak, aby těžiště vyšlo víc vpředu.
Krásným modelům zdar !