Další Anderson Spitfire .65 v našem klubu aneb Asi jsem se zbláznil
Asi před rokem jsem si pořídil svůj první, skutečně historický, spalovací motor s jiskřivou zapalovací svíčkou. Byl jím, shodou okolností, Anderson Spitfire .60, originál z roku 1948. Neměl jsem dosud s tímto typem motorů žádnou zkušenost. Byl jsem proto nadšen jeho bezvadným technickým stavem a později si mě tyto motory zcela získaly. Snadné spouštění, výborný výkon, nádherný sytý zvuk a vůně spáleného oleje dávají historické letecké modelařině zcela jinou, pro mne naprosto neopakovatelnou, dimenzi. Spolu se mnou podlehli kouzlu starých motorů další členové naší „plzeňské historické buňky“. Postupně jsem si pořídil řadu dalších historických jiskřivých motorů menších i velkých objemů. Nejsem sběratel, tak jsem motory nakupoval s tradiční argumentací: „Někdy na ně postavím model“. Dnes je mi jasné, že do své smrti asi nepostavím tolik modelů, abych tyto motory využil. Pomalu tedy začíná vznikat sbírka, zatím neucelená.
Motory Anderson Spitfire se mi prostě líbí. Dokonalé dílenské zpracování, poctivé řemeslo, které obdivuji a spolehlivost motorů i v rukou, v podstatě laika, to mne oslovuje. Když se v minulém týdnu na portálu E-Bay objevila v dražbě zcela nová replika motoru Anderson Spitfire .65 od vynikajícího motoráře Marvina Millera, dražená v Anglii, okamžitě se mi zvedl tep. Motor jsem nutně nepotřeboval, ale znáte to: Nutkavý pocit závisláka, že by bylo dobré se o tento klenot pokusit…. Asi 4 dny se rozmýšlím, nemám klidu, hledám ty „nejdůležitější argumenty“ proč motor chtít. Dražba se blíží, sleduji přihazování…. Soupeři většinou přihazují po malých částkách. Zůstávám v anonymitě a v posledních 60 vteřinách přihazuji částku, kterou v časovém limitu již nelze malými přihozeními ovlivnit. Později zjišťuji, že soupeři již nestačili ani zareagovat a tak získávám motor za docela dobrou cenu. Z Anglie se navíc neplatí clo, DPH a ani další poplatky obvyklé při dražbě v USA. Okamžitě platím a krátce komunikuji s prodejcem. Oznamuje mi odeslání motoru v pondělí 20. srpna a balíček netrpělivě otevírám v Plzni 23. srpna!!!
Je to vždy zvláštní napětí. Na přiložených fotografiích můžete prožít onen okamžik se mnou a detailně se seznámit s legendou mezi výkonnými modelářskými motory a podle mne také nejhezčími historickými motory.
![]() |
![]() |
Motor dorazil v originální krabici /nádherně voněla broušenou balsou a doutníky – asi ležela léta v dílně modeláře/. Ze štítku je patrné, že replika má výrobní číslo 16!!! Vyrobeno Marvinem Millerem.
![]() |
![]() |
Po rozbalení krabice vyjímám motor, kompletní technický popis, návod ke spuštění, původní záruční list schéma zapojení a v nerozbalených obálkách výfuk, těsnění, jehlu karburátoru držák jehly, kabeláž k cívce a náhradní šroubky. Replika nebyla evidentně nikdy spuštěna. Oproti originálu se liší jemným pískováním povrchu, jak bude patrno z dalších snímků.
![]() |
![]() |
Otočit hřídelí motoru lze velmi ztuha, motor nikdy neběžel, což kontroluji i po vyšroubování zapalovací svíčky. Deflektor je zcela čistý… Píst je opatřen pístními kroužky. Z mých zkušeností mají tyto motory větší výkon, než písty lapované. /Viz motor na konci článku/. Na bocích motoru je nápis značky, číslo replikované série a na patici výrobní číslo repliky – O16. Jemné pískování podtrhuje dokonale zvládnuté řemeslo.
Prohlédněte si motor podrobně na dalších snímcích a obdivujte se mnou konstruktérskou zdatnost autora motoru Mel Andersona a řemeslný um výrobce Marvina Millera…..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na posledním snímku je „rodinka“ mých Andersonů: Nejstarší Anderson .60 z roku 1948 se s modelem Powerhouse prolétl i na ME ve Slávnici, v záběhu je Anderson .65 s lapovaným pístem a vysoko kompresní modrou hlavou, originál poslední série 6100 z roku 1958 a replika Marvina Millera motoru této série, avšak varianty s pístními kroužky, z 80-tých až 90-tých let minulého století na záběh a prolétnutí teprve čeká. Od originálů se liší pískováním povrchu. Bude zřejmě zaběhnuta pro kategorii OTMR B spolu se zamýšleným modelem Gladiátor, kde uvažuji o evt. alteraci s motorem McCoy .60.
Historikům 3x zdar!