McCOY 0.49 Duro-Glo
Při konstrukci motorového modelu Skipper, jsem uvažoval o tom, že tento model bude pohánět detonační motor McCOY 0.49 Duro-Glo. Tento motor mám ve své sbírce od října loňského roku. Bohužel měl tento motor rozlomený karter, tedy je jako pohonná jednotka k ničemu. Proto nastalo brouzdání na netu a objeven byl od prodejce z Nového Zélandu za osmdesát dolarů. Následně se objevil i náhradní karter včetně klikovky z USA. Tak to pomalu doputovalo z těch dálav k Jardovi do Milevska a poté k nám domů …
![]() |
![]() |
Nejdříve si dovolím několik řádek o konstrukci tohoto motoru a jeho výrobci:
- Vrtání 10,2 mm
- Zdvih 10 mm
- Hmotnost 42 gramů
- Zdvihový objem je 0.49 cu. in
Motor má sání pomocí klikové hřídele, dva přefukové kanály jsou v karteru a ocelové vložce. Tři výfukové kanály jsou taktéž vyfrézovány v ocelové vložce. Motor se upevňuje za dva šrouby, které drží spolu karter a zadní víko motoru.
![]() |
![]() |
Když v roce 1945 prodal Dick McCOY svou firmu společnosti Duro-Matic Products Co. sídlící v městě Culver City, nadále zde pracuje jako konstruktér. Vyvíjí motory a jejich příslušenství. Zde okolo roku 1953 vzniká nejmenší motor z produkce a sice McCOY 0.49 Duro-Glo. V roce 1954 vzniká pak další verze, která má karter s bočními patkami a palivovou nádrž a ten je vyráběn jako diesel i jako žhavík. U obou typů byla vždy velice nápadná červeně eloxovaná hlava motoru, nakonec tak, jako i u ostatních motorů této značky. Tyto motory podstatě můžete sehnat i v dnešní době na různých aukcích, byt´jeho výroba již dávno skončila. Tolika jenom na vysvětlenou …
Motor jsem umístil na lože a osadil jsem jej nejdříve vrtulí Top Flite 6/3, do nádrže natankováno třetinové palivo, jehla otevřena o tři otáčky a dáno několik kapek nad píst. Motor chvíli vzdoruje, ale následně chytá a běží. Dolaďuji palivovou jehlu a kompresi. Motor ječí a já si beru otáčkoměr: 10550 otáček/min. Tak to tedy koukám! Osazuji vrtuli Graupner (poctivou šedivou) 7/3 a opět spouštím motor – 8760 otáček, také pěkné. Co se týká spouštění, tak MP-Jet to není, ale pokud si vzpomeneme na naše modelářské začátky, tak to je pohoda. Mám další funkční historický motor do nějakého modelu… Následně dávám z dílů dohromady i ten druhý, který mám rozložen. Nakonec mám tedy tyto motory dva. Asi jej přenechám někomu ze svých přátel. Nemusím mít ve sbírce oba dva…
|
|
Co říci závěrem: opět jsem se přesvědčil, že motory staré padesát a více let jsou i nadále funkční a spolehlivé. Jenom to chce chtít je používat a nedávat do modelů elektromotory, ty do pravých historických modelů opravdu nepatří. A to ostatní nejsou historické modely!
Historikům třikrát zdar!!!
P.S.druhý McCOY jsem směnil za detonační NV21 … a můj Mc COY skutečně pohání model Skipper od Paula Plecana.